Wat is een koolhydraat-arm dieet?

Een koolhydraat-arm dieet is een dieet waarbij de inname van koolhydraten zoveel mogelijk wordt beperkt.

De hierin ontbrekende koolhydraten vul je aan met eiwitten en de juiste vetten. Dit moet ook wel om te voorkomen dat je met een hongergevoel rond loopt.
Want je begrijpt dat je dan een dieet als dit niet lang volhoudt.

Nu zie ik je denken. Als je koolhydraten wegneemt en dit vervangt door vetten, dan val je toch nog steeds niets af?
Dit is een denkfout die veel mensen maken.

Om dit recht te zetten, kijken we kort naar de werking van koolhydraten.

Hoe is de werking van koolhydraten?

Je hebt wel koolhydraten nodig om te kunnen functioneren.
Bij de inname van koolhydraten worden deze afgebroken tot glucose, wat de brandstof is voor je lichaam.

Glucose en insuline

Om deze energie leverende glucose bij de lichaamscellen te krijgen maakt je lichaam insuline, de transporteur, aan.

Als je net (koolhydraatrijk) hebt gegeten, bevat je lichaam veel glucose. Dit zorgt voor een stijging van de bloedsuikerspiegel.
De insuline zorgt voor de verdeling van de glucose naar de cellen en je bloedsuikerspiegel daalt daardoor weer.

Te veel insuline

Als je veel glucose in je lichaam hebt dat moet worden getransporteerd, heb je daar veel insuline voor nodig.

Een nadelig effect van insuline is echter dat je vet gaat vasthouden en opslaan, iets dat we juist niet willen!

Balans

Doordat je met een koolhydraat-arm dieet weinig koolhydraten eet, heeft je lichaam ook minder insuline nodig voor het transport van de glucose. Hierdoor zal je lichaam vet gaan verbranden.
En je valt dus af!

Goede koolhydraten

In een koolhydraat-arm dieet mag je best wat koolhydraten innemen. Zolang dit maar de goede koolhydraten zijn. Dit zijn koolhydraten die een langzame afgifte van glucose hebben. Zij zitten in volkorenbrood, groene groenten, noten, zaden en zoete aardappelen.

Zo zie je dat je nog een heleboel kanten op kunt met een koolhydraat-arm dieet!

Zelf aan de slag met een koolhydraat-arm dieet?

Wil je nu zelf op je gewicht letten of er gewoon een gezonde levensstijl op nahouden, dan kun je kiezen voor een koolhydraat-arm dieet.
Daar zijn veel boeken over geschreven. De in mijn ogen een van de betere methoden staat in mijn koolhydraat-arm 50 dagen programma review.
Hierin ga je in 50 dagen naar een gezond en verantwoord voedingspatroon, rekening houdend met een beperkte koolhydraat-inname.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.