Wat is droogtrainen?

De term droogtrainen komt voornamelijk voor in de fitness wereld. Een andere naam hiervoor is cutten. Body builders zijn het perfecte voorbeeld van een drooggetraind lichaam.
Maar wat houdt het nu precies in?

Definitie droogtrainen

Droogtrainen is het verlagen van je vetpercentage, waarbij je je spiermassa zoveel mogelijk intact houdt.

Je wil door het vet verbranden én het trainen van je spieren, deze duidelijker zichtbaar maken. Je spieren (en aderen) zullen meer aan de oppervlakte komen liggen en dus beter zichtbaar zijn.

De balans tussen vetverlies en spieropbouw is erg belangrijk, omdat je anders je gewenste resultaat niet behaalt.

Droogtrainen is niet alleen een kwestie van hard trainen in de sportschool. Voeding is een belangrijke, misschien wel de belangrijkste factor bij droogtrainen.
Ik ga je dat uitleggen.

Training

Als je op de bank blijft zitten zul je niet drooggetraind worden. Je begrijpt dat je je lichaam moet “aanzetten” voor droogtraining. Dit kun je doen door intensiever te gaan trainen. Er wordt geadviseerd om herhalingen tussen de 8 en 12 keer te doen. Hiermee stimuleer je de spiergroei het meest en beperk je jouw spierverlies.

Cardio

Cardio is ook een onderdeel van het droogtrainen. Maar laat dit gedeelte niet de overhand hebben.
Het beste voer je cardiotraining uit na je krachttraining. Op deze manier spreek je met je cardiotraining direct je vetreserves aan.

Voeding

Eigenlijk klinkt het heel simpel; door minder voeding (calorieën) te eten dan dat je nodig hebt, val je af. Want je lichaam gaat dan je eigen vetreserves aanspreken om er energie uit te halen.
Je moet er dus voor gaan zorgen dat je minder eet dan noodzakelijk. Maar als je zomaar veel minder gaat eten dan noodzakelijk, is dat ook niet goed! Je valt dan wel af, maar er wordt dan ook spierweefsel afgebroken. En dat wil je nu net niet!

Ook de verdeling van de voedingsstoffen koolhydraten, eiwitten en (goede) vetten is belangrijk.
Zelfs het tijdstip van eten en wát je dan eet, zal bepalen of jij je doel haalt of niet.

Zelf beginnen met droogtrainen?

Zoals je hier boven hebt gelezen, is het niet eenvoudig om zelf uit te vinden hoe je moet trainen en wat je moet eten.
Gelukkig zijn daar al mooie programma’s voor, voor zowel mannen als vrouwen!
Kijk maar eens naar mijn Droog Trainen Protocol Review voor een prima programma om jou te helpen aan een drooggetraind figuur!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *