“Perfect slapen in 7 stappen” Review – Dé oplossing voor slapeloosheid?

slapende man achter stuur

Wereldwijd zijn er miljoenen mensen met slaapproblemen. Dit kan variëren van moeilijk in slaap komen tot niet door kunnen slapen en het hebben van gebroken nachten. Veel mensen liggen zeer vroeg in de ochtend klaarwakker in bed en staan ’s ochtends moe op.
William van der Klaauw wil daar met zijn boek Perfect slapen in 7 stappen verandering in brengen.
En in deze “Perfect slapen in 7 stappen” review gaan we zien of William daarin slaagt!

Volgens William leidt het doorvoeren van een aantal kleine verbeteringen in je leven tot een definitieve aanpak van je slaapproblemen.

In deze “Perfect slapen in 7 stappen” review wordt bekeken of het boek “Perfect slapen in 7 stappen” het gewenste resultaat geeft.

Ben jij ook iemand die moeite heeft met slapen of in slaap komen? Voel je je vaak lusteloos en mis je energie?
Lees dan snel verder om erachter te komen of dit boek je kan helpen!

Het boek “Perfect slapen in 7 stappen”

Het boek “Perfect slapen in 7 stappen” is geschreven door ervaringsdeskundige op het gebied van slapeloosheid William van der Klaauw. William heeft een website (slaapwijzer.net) waar zijn artikelen staan. Zijn veelbezochte blogs over alles wat met (slecht) slapen te maken heeft zijn een eye-opener.

Perfect slapen in 7 stappen boek

Het valt William en zijn team op dat vele “middeltjes” om beter te slapen niet werken en eerder uit commercie zijn geboren. Het gaat dan vooral om kussensprays, homeopatische drankjes en cd’s met rustige muziek.

Volgens hem worden de echte oorzaken van slecht slapen hiermee niet aangepakt of opgelost.

De echte oorzaken

In het boek worden de echte oorzaken van slaapproblemen aangepakt om zo te komen tot een definitieve oplossing van het slechte slapen.

Het gaat dan over het aanmaken van de juiste (slaap) hormonen, de schommelingen van je lichaamstemperatuur op orde brengen en je biologische klok gelijk zetten.

Verder wordt aandacht geschonken aan het loslaten van angsten en spanning (gisteren kon ik ook al niet goed slapen, hoe zal het nu gaan?)

Wat belooft de auteur met “Perfect slapen in 7 stappen”

William van der Klaauw belooft met het boek “Perfect slapen in 7 stappen” om via meerdere kleine verbeteringen in je leven, die uiteindelijk elkaar versterken, te komen tot een 100% verbetering in je slaapbeleving.

Zijn filosofie is dat de oplossing voor je slaapprobleem al begint bij je gedrag overdag. Hij zegt dat wat je gedurende de dag doet, beginnend in de ochtend, bepaalt hoe jij ’s avonds in slaap valt.

Hij belooft met zijn methode om “terug te gaan naar je fabrieksinstellingen’ en goed slapen weer vanzelfsprekend te maken.”

Wat William wel regelmatig in het boek aanhaalt, is dat je zelf in actie zult moeten komen om een goed resultaat te behalen. In het boek staan tips, oefeningen en handvatten om tot een heerlijke nachtrust te komen. Maar als je zelf niets onderneemt, zal het resultaat ook navenant zijn.

De beloftes van William van der Klaauw

Op zijn site schrijft William over de perfect slapen in 7 stappen methode het volgende:

– je valt sneller in slaap,

– je wordt uitgerust wakker,

-je slaapt door tijdens de nacht,

-je hebt (veel) meer energie,

– je kunt beter presteren,

-je gaat meer van het leven genieten.

Volgens William is de 7 stappen methode dan ook niet alleen bedoeld voor mensen die slecht slapen of slecht in slaap kunnen komen. Omdat je meer energie krijgt, beter presteert en een gezonder leven ontwikkelt, kan iedereen profiteren van de perfect slapen in 7 stappen methode.

Waaruit bestaat het pakket “Perfect slapen in 7 stappen”

– Als je de perfect slapen in 7 stappen methode voor 16.00 uur bestelt, heb je het boek als hardcopy de volgende werkdag in huis.

– Na betaling ontvang je verder direct een mail van William met uitleg over het gebruik van de methode. Tegelijk zit hierbij een link om het boek digitaal te kunnen downloaden. Na betaling kun je dus ook meteen aan de slag!

– Verder krijg je een jaar lang gratis (digitale) ondersteuning bij vragen over de methode of je persoonlijke situatie.

– Binnen de ledenwebsite van slaapwijzer.nl heb je tevens toegang tot de slaapchecklist. Dit is een handige tool om te downloaden en in je slaapkamer op te hangen. Deze checklist geeft aan wat je elke dag moet doen om de methode zo goed mogelijk in de praktijk te kunnen brengen.

– Je krijgt toegang tot de 8-daagse digitale cursus “Dieper slapen”.

Tijdelijk zijn bij de methode 4 gratis bonussen toegevoegd, bestaande uit:

– het boekje “Kalmeer je gedachten en val in slaap”, met beproefde technieken om de rust te vinden om snel in slaap te vallen.

– het boekje “welterusten snacks” met caloriearme recepten om slaap op te wekken.

– de”Slaapsupplementen gids” waarin voedingssupplementen met een bewezen werking staan.

– een MP-3 bestand waarop 30 minuten rustgevende muziek staat.

Al met al is het een uitgebreid pakket middelen om je slaapbeleving tot een hoger plan te tillen. Het is dus niet alleen een boek, zoals ik in eerste instantie dacht.

“Perfect slapen in 7 stappen” Review

Om je een beter beeld te geven van wat het boek “Perfect slapen in 7 stappen” nu daadwerkelijk inhoudt, beschrijf ik in de review hieronder de inhoud van de hoofdstukken.
Bij de paragraaf “eindoordeel perfect slapen in 7 stappen review” kun je lezen wat ik zelf van het boek vind en welke onderdelen van het boek mij het meeste hebben geholpen.

Introductie: de methode

In deze introductie schrijft William dat er niet zoiets bestaat als een geheime truc om voor altijd van je slaapprobleem af te zijn.
Wat hij wél doet, is ons mee terug nemen naar de basis: vertrouw op je natuurlijke vermogen om in slaap te vallen. Veel mensen zijn hier tegenwoordig namelijk veel te ver van verwijderd.

William noemt in dit deel ook de belangrijke pijlers van zijn boek. Dit zijn de instelling van je biologische klok en het aanmaken van de juiste hormonen op de juiste tijden. Een derde pijler is rekening houden met de schommelingen van je lichaamstemperatuur.

Verder claimt William in dit deel dat het volgen van zijn 7 stappen niet alleen je slaapproblemen oplost. Het geeft je ook een boost in de kwaliteit van je leven.

Tot slot geeft William de tip om deze methode met je partner te bespreken. Dit omdat sommige technieken uit het boek misschien lastig zijn te begrijpen. En je wil natuurlijk niet dat je partner de methoden niet begrijpt of er negatief op reageert!

Stap1: Herstel het vertrouwen

Vaak komt het voor dat mensen die slecht slapen, steeds blijven ronddraaien in een cirkeltje. Rond de tijd dat zij naar bed gaan, beginnen ze zich alweer zorgen te maken of ze dit keer wel of niet goed kunnen slapen. Door deze negatieve gedachten, bewust dan wel onbewust, worden je hersenen “geprogrammeerd” op slecht slapen. Dit is immers wat de hersenen rond bedtijd steeds horen!

In dit eerste deel vertelt William over het omkeren van deze negatieve gedachten in positieve gedachten. Het moet weer fijn zijn om te mogen gaan slapen. Als je bij het slapen positieve ideeën hebt, voel je je rustiger en je hoofd wordt rustiger. Dat is een goed uitgangspunt om mee naar bed te gaan.

Verder legt William uit dat een bed is om in te slapen en een slaapkamer om te rusten. De slaapkamer moet worden geassocieerd met rust. Het is niet de bedoeling dat je op je slaapkamer gaat werken en ook tv kijken is geen goed idee. Op deze manier wordt de slaapkamer namelijk gezien als ruimte om te werken of actief te zijn, wat, je raadt het al, je slaap geen goed zal doen.

Stap 2: Zorg voor structuur en regelmaat

Wie kent niet het aloude opvoedregeltje: Rust, Reinheid en Regelmaat?
Juist de regelmaat is iets waarop William in dit hoofdstuk de nadruk legt.

Want wanneer denk je dat je beter slaapt; als je de ene dag om 23.00 uur naar bed gaat en om 07.00 uur opstaat, de volgende dag om 21.30 uur naar bed gaat en om 06.00 uur je bed uit komt, om vervolgens door te halen tot 01.30 uur en blijft uitslapen tot 11.00 uur.

Of elke dag om 22.30 uur gaat slapen om vervolgens om 07.00 uur op te staan?

uitgeslapen vrouw die wakker wordt na een nacht perfect slapen in 7 stappen

Door vast te houden aan een vast patroon, programmeer je ook hier weer je hersenen. Zij weten wanneer het tijd is om te rusten en in de slaapmodus te gaan. Je helpt hiermee vooral je biologische klok.

Als je vasthoudt aan de drie regels:
– Spreek met jezelf af hoe laat je naar bed gaat;
– Spreek met jezelf af hoe laat je op staat;
– Spreek met jezelf af hoe laat je wakker wordt,
zul je merken dat je in een betere slaapcyclus komt wat leidt tot kwalitatief betere slaap.

Stap 3: Maak optimaal gebruik van licht en duisternis

In dit hoofdstuk legt William uit hoe belangrijk licht en donker voor je zijn.
Iedereen weet wel dat een lichaam bij licht waakzaam wil zijn en bij donker wil slapen. De hormoonhuishouding wordt hier ook op aangepast, bij het vallen van de nacht wordt in de hersenen onder andere het hormoon melatonine aangemaakt. Dit hormoon zorgt voor een slaperig gevoel als het donker wordt. Onder invloed van zonlicht wordt dit weer afgebroken en zo kom je in een waakstand.

Waarschijnlijk heb je zelf al eens gemerkt dat je actief blijft wanneer je achter je laptop of mobiele telefoon zit in de avond. Het (blauwe) licht van deze apparaten is funest voor je slaapritme.
William leert je hoe je gebruik kunt maken van licht en donker en waar je op kunt letten om hiermee je slaap te verbeteren.

Stap 4: Kies voor een “slaapverwekkende” levensstijl

Hoe je je overdag gedraagt draagt volgens William voor een groot deel bij aan hoe je ’s nachts slaapt.
Als je overdag actief bent, goed (gezond) eet en in de gaten houdt wat en wanneer je drinkt, komen je hersenen op het moment dat je wil gaan slapen, in de slaapstand.

perfect slapen voor een raam

Veel mensen eten ongezond, waarbij de inname van koolhydraten en vooral suikers een slechte invloed heeft op je slaap. William legt uit hoe dit beter kan.

Verder legt William de problemen bloot die te maken hebben met een te hoog cortisol gehalte in je lichaam. Cortisol is een hormoon dat vrij komt bij onder andere stress, zowel fysiek als psychologisch.
William leert je het cortisolniveau te herkennen en geeft eenvoudige manieren om je cortisolniveau te verlagen.

Stap 5: Ontwikkel de slaaproutine die voor jou werkt

Stap 5 van het boek is een belangrijke maar voor veel mensen ook verschillende stap. William legt uit dat het belangrijk is om in de avond een routine te handhaven waardoor je jezelf klaar maakt om te gaan slapen. Of zoals William zelf zegt:

Mensen zijn gewoontedieren. En juist in de avond kunnen we daar op een handige manier gebruik van maken. Door elke avond voor het slapengaan een vast patroon – een slaaproutine – te doorlopen, laten we de drukke dag achter ons, komen we tot rust en bereiden we ons lichaam voor op een nacht goed slapen. Bovendien – en dat is het belangrijkst – versterken we hierdoor continu de associatie in onze hersenen tussen bepaalde activiteiten en slaap.
Bron: Perfect slapen in 7 stappen.

Er is ook een paragraaf gewijd aan “slim” douchen maar eerlijk gezegd werkte dat voor mij persoonlijk niet zo. Dat laat ik zelf dus als activiteit na het opstaan.

Met de tips van William kun je spelen om te zien wat voor jou het beste werkt.
Je maakt je hoofd leeg en kan eventueel nog wat slaapverwekkend voedsel nemen (niet te veel natuurlijk!). In het bonusboek wordt een aantal recepten gegeven.

Wat mij erg helpt was het mediteren en het gebruik van een wondermineraal waaraan William refereert.
Hij doelt hiermee op het mineraal magnesium. Een tekort hiervan wordt in verband gebracht met stress, angsten en moeite om te ontspannen. En laat het onder controle houden van deze symptomen nu net zorgen voor een goede nachtrust!

Stap 6: Val in slaap zonder angst

In het hoofdstuk “Val in slaap zonder angst” geeft William 6 gouden adviezen om met een gerust hart je nachtrust tegemoet te gaan. Ook als je negatieve gedachten hebt over het in slaap komen, geeft William daar een oplossing voor.

Belangrijke elementen uit dit hoofdstuk gaan over het hebben van een juiste temperatuur van je lichaam én van de slaapkamer.

William legt uit dat je lichaamstemperatuur in de loop van de dag schommelt. Overdag, aan het einde van de middag, is je lichaamstemperatuur het hoogst. Dit is handig wanneer je actief bezig bent. Daarna neemt je lichaamstemperatuur af om rond 4 uur in de nacht het koudst te zijn.

Zijn we voor het slapen niet voldoende afgekoeld, is de kans groot dat we slecht in slaap komen of midden in de nacht wakker worden.
Hier gaat William in dit hoofdstuk verder op in.

Verder schrijft hij nog over een last-minute hoogtepunt waarover ik verder niets zal verklappen en over de voor jou juiste slaaphouding.

Veel belang hecht William ook aan het uitbannen van negatieve gedachten en manieren waarmee je je hersenen tot rust kunt brengen, zo hard nodig om lekker en goed te kunnen slapen!

En mocht je toch wakker liggen: geen nood, William vertelt je hoe je hier het beste mee om kan gaan.

Tip om het donker te houden

Om het tijdens de nacht (en dus ook in de lange zomernachten) aangenaam donker te houden, adviseert William het Manta Sleep Mask. dit is een gepatenteerd slaapmasker dat volledige duisternis garandeert en door de vorm comfortabel zit, in welke positie je ook ligt! Je voelt absoluut geen druk op je ogen en geeft je nachtrust een geweldige boost. Je zult nog beter slapen en meer uitgerust wakker worden.

Stap 7: Slim wakker worden

In dit laatste hoofdstuk van “Perfect slapen in 7 stappen” maakt William korte metten met een bekend fenomeen: snoozen! Het is een verleidelijke gewoonte maar het is een killer voor een goede nachtrust. William legt uit waarom dat zo is.

William legt het belang uit van vroeg opstaan. Door vroeg op te staan (en meteen je bed uit te komen dus!) kun je in de ochtend al een hoop werk hebben verzet. Een “lange” dag vol activiteit zal er ook voor zorgen dat je in de avond meer moe bent en zin hebt om lekker te gaan slapen.

Vroeg opstaan bij zonsopkomst

Je krijgt in dit hoofdstuk tips om het opstaan voor je makkelijker te maken. Bijvoorbeeld zaken die je in de avond al kunt doen om de volgende ochtend rustiger wakker te worden.
Ook komen “valkuilen” aan bod die je beter kunt vermijden in de ochtend.
Verder legt William het belang van een goed ontbijt uit. Wist je dat dit je zelfs al een voorsprong kan geven op een goede nachtrust voor de volgende nacht?
Je leest het allemaal in dit hoofdstuk.

Wat zijn de kosten

William van der Klaauw heeft nu tijdelijk een 50% korting actie.

Voor 37 euro heb je het totaalpakket Perfect slapen in 7 stappen in handen.

Ik vind dat een zeer schappelijke prijs voor wat het product omvat, vooral omdat er een aantal bonussen bij zit. Verrassend vind ik dat ook juist deze bonussen echt bijdragen aan een verbetering van je slaap.

Wat vinden klanten

Op de site van William zijn testimonials te vinden van mensen die absoluut baat hebben gehad bij het gebruiken van de methode.

De andere beoordelingen die ik ben tegen gekomen zijn ook allemaal positief.

Wat mij bovendien opvalt is dat niet alleen de tips uit het boek nuttig blijken, maar dat mensen ook veel voordeel hebben van de e-cursus “Dieper slapen” en het boekje “Kalmeer je gedachten en val in slaap”.

In dit geval zijn de bonussen dus niet een extra lokkertje om tot aankoop over te gaan! Maar deze bonussen dragen ook echt bij tot het bereiken van het doel: beter slapen.

Wat verder bijdraagt aan een positieve beoordeling is dat William een 90 dagen niet goed geld terug garantie geeft.

Mocht de methode je na een kleine 3 maanden toch niet goed bevallen, kun je William een mailtje sturen en dit aangeven, waarna je je geld terug krijgt. Het boek mag je dan gewoon houden.

William is zo overtuigd van het slagen van zijn methode dat hij deze garantie zonder aarzelen durft te geven.

Slapende vrouw, perfect slapen

Eindoordeel “Perfect slapen in 7 stappen” review

Ik moet eerlijk zeggen: ik was sneller door het boek heen dan dat ik had verwacht!
Het boek is op een prettige manier geschreven, in een logische volgorde en hier en daar maakt een grapje tussendoor het geheel luchtig.

Wat ik gedaan heb is het boek in één keer uitgelezen en daarna ben ik de hoofdstukken stap voor stap gaan doornemen.

Actie!

Wat een “valkuil” voor veel mensen zou kunnen zijn, is dat er wel van je wordt verwacht (en dat spreekt William ook een paar keer uit) dat je zelf actie onderneemt!
Als je het boek “Perfect slapen in 7 stappen” alleen maar leest en niets doet met de tips, zul je waarschijnlijk niet veel beter gaan slapen. Maar met een actieve instelling kan het niet anders dan dat je baat hebt bij dit boek. Ikzelf was niet een echt slechte slaper, af en toe lag ik natuurlijk wel eens wakker. Maar door de methoden van dit boek toe te passen zijn ook die nachten zo goed als verdwenen.

Jezelf tegen komen

Het meest werd ik met de neus op de feiten gedrukt in hoofdstuk 1. Hierbij moet je bij jezelf te rade gaan wat je negatieve en destructieve gedachten zijn, zodat je die direct kunt gaan aanpakken.

Verder waren voor mij de hoofdstukken 4 en 5 erg nuttig. Je merkt enorm verschil tussen jezelf klaarmaken voor de nacht of er niets aan doen en maar zien hoe het loopt.
Als je aan het begin van de avond al voorbereidingen gaat treffen voor een goede nachtrust levert dat wel degelijk resultaat op!

En ik eet echt niet elke avond een slaapverwekkende snack maar dat hoeft ook niet. Het leuke is dat je met de tips uit het boek zelf het avondritme kunt samenstellen wat het beste voor je werkt.

Wat mij ook opviel, is dat je in het boek regelmatig punten tegen komt die je eigenlijk al wel weet. Maar op de een of andere manier dwingt het boek je daar nu kritisch naar te kijken en er ook naar te handelen.

Een voorbeeld: ik sliep lang in een te lichte slaapkamer omdat ik dunne gordijnen had. Eigenlijk wist ik wel dat dit niet echt goed was, maar ach…Tot ik een tijdje geleden verduisterende rolgordijnen heb opgehangen. Een wereld van verschil! En zo simpel kan het zijn.

De bonussen

Het geheel “Perfect slapen in 7 stappen” is een mooi voorbeeld van toegevoegde waarde door de bonussen die bij het boek zitten. Eerder schreef ik al dat je hier echt baat bij hebt en dat is mij ook bijgebleven.

Wat mij echter bevreemd is dat William niet gelooft in rustige muziek om bij in slaap te vallen, maar één van de bonussen wel bestaat uit een MP3 met rustgevende muziek…
Maar ook hier geldt dat het voor jou best wel zou kunnen werken!

De hamvragen

Alles samenvattend kom ik aan het einde van deze review “Perfect slapen in 7 stappen” bij de volgende vragen::

  • Brengt de methode Perfect slapen in 7 stappen nu daadwerkelijk resultaat?
  • Is deze methode mijn geld waard?

Op beide vragen kan ik kort zijn met mijn antwoord: JA!

Zoals je al in de review hebt kunnen lezen pakt de methode Perfect slapen in 7 stappen de wortel van het slaapprobleem aan, in tegenstelling tot de hoeveelheid aan “lapmiddelen” die overal te verkrijgen zijn.

Door het probleem bij de wortel aan te pakken, roei je het probleem uit. Eenmaal uit de weg, kun je je slaappatroon beter en beter gaan ontwikkelen zonder een terugval te hebben naar de “oude tijden” met slaapproblemen.

De methode biedt een uitgebreid pakket. Niet alleen het boek “Perfect slapen in 7 stappen”, maar ook een hoeveelheid aan bonussen. Deze bonussen ondersteunen en versterken de methoden uit het boek. Hiermee heb je meer dan voldoende uitgangspunten om jouw slaappatroon te optimaliseren. Met alle genoemde positieve gevolgen van dien!

Voor de prijs hoef je deze methode niet te laten schieten. Voor het gewenste resultaat ook niet. Door de onderbouwing en duidelijke uitleg van de toegepaste methoden weet je ook waaróm je iets juist wel of niet moet
doen. En je begrijpt het idee achter bepaalde stappen die je moet doorlopen om tot een beter slaappatroon te komen.

De aankoop van Perfect slapen in 7 stappen is niet een gok die je neemt, maar een begin van een constant verbeterend slaapproces. En wie zou dat nu niet willen?

Ik hoop van harte dat deze “Perfect slapen in 7 stappen” review jou een goed beeld heeft opgeleverd van deze methode. En dat het een methode is die jou heerlijk kan laten slapen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *